Gigalange og skjellbrosme (Dag 6 av Frøyaturen)

Den siste dagen av Frøyaturen var igrunn en rein bonusetappe gitt gårsdagens kanonopplevelse. Forresten, i villfarelsen under skrivingen av forrige blogginnlegg glemte jeg faktisk å nevne at det svømte en vågehval i sirkel rundt båten. Den kom på det nærmeste ca. 50 meter fra båten, og vi kunne faktisk lukte ånden dens når den prusta ut (!). Det lukta ikke blomster for å si det sånn. Vel, tilbake til fredagen, og siste fiskedag. Planen i dag var sei, da gutta fra nord så gjerne ville ha 10+ sei eller kanskje større. Planen var å fiske dypt, mellom 150 og 180 meter og se om det var her storseien holdt til om dagen. De andre gutta fiska med jigg eller speed jigg, mens jeg fiska med agn. Etter råd fra skepparn var agn tingen dersom seien var i det vanskelige hjørne, og i tillegg var armene mine vissne fra all sveivinga dagen før så jeg orka ikke tanken på slitsomt jiggfiske. Det kom opp mye sei, men bare opp til ca 8 kg, med en snittvekt på kanskje 3-4 kg. Linetellern viste 20 meter over bunn da det kom et forsiktig napp på 3/0-kroken agna med makrellstrimmel. Etter tilslaget ble det bom stopp og fisken raste ned til bunn – endelig kontakt med større sei! Etter dette sto den bare og stanget og jeg fikk inn svært lite snøre de første 5 minuttene. Den seig oppover i vannet etterhvert bare avbrutt av noen utfall på 4-5 meter. Den jevne tyngden fikk skepparen til å mistenke noe annet enn sei, men jeg var ikke overbevist før det var igjen 40 meter og vinkelen på lina økte raskt. 30 meter fra båten steig det opp en propp av en kjempelange. Eller – det var ikke før vi skulle dra den over ripa jeg innså at det var snakk om en godfisk. Flaks for meg satt kroken ytterst i munnviken og 0,60-sena var ikke rørt av den drøye tanngarden. FLAKS!

Vekta i båten viste over 30 kg! Foto: Frederic Kullin.
God stemning! Foto: Frederic Kullin.
Jeg var i flytsonen, i dytten, og hadde fått nok en drømmefisk. Jeg gikk derfor og satte meg i byssa og tok meg en velfortjent pokal pils. De andre fikk holde fortet på akterdekket. Fikk igrunn dårlig samvittighet der jeg satt, for det var nok et par av de andre gutta som var enda mer sugne på en slik fisk enn meg.
Under langefisket noen dager tidligere fiska jeg omtrent uten trua siden langene skal ha gytt og således være lite attraktive vektmessige på denne tiden. Denne langa, tatt fredag 1. juli, hadde sprekkferdig mage! En lengde på bare 161 cm tilsier også stor bukfyllingsgrad. Spenninga var stor for hva vekta ville vise på land.
Vi (eller de andre) trøkka på noen drift til uten store resultater, og med to timer igjen av fisketida la vi kursen for en plass det har blitt tatt flere skjellbrosmer. I det motoren sakna farten og vi var i rett område våknet jeg av transen og spratt ut av byssa og rigga til med moratakkelet fra dagen før. Dette var definitivt småhailand og det tok i gjennomsnitt 20 sekunder fra agna nådde bunnen til haien var på plass. 10-20 meter over bunn sto det et lag med uer og kolmule, men det var ikke de artene vi var ute etter nå (bortsett fra Truls som mangla kolmule) så vi slapp ned til bunnen hver gang med visshet at vi snart måtte opp igjen med søkke og 3 småhaier på slep. Det nærmet seg slutten og Ingemar ropte plutselig “mora” da en rar liten fisk viste seg i vannskorpa. Riktignok er den snarlik moraen, men artsjegerne korrigerte i høyt toneleie. Skjellbrosme! Svensken hadde hatt litt uflaks på moraen og skatene, men tok så til de grader revansj nå.
Ingemar med ny art, skjellbrosme. Rundt halvkiloen

De resterende på dekk fiska brått med fornya tro og de som hadde gått lei småhaien og fiska pelagisk etter uer og kolmule slapp raskt ned til bunn igjen. En times tid seinere var det på tide å gå til land igjen, og det ble med den ene skjellbrosma. Med gårsdagen friskt i minne var vi andre ikke så frustert over manglende uttelling og unte heller Ingemar fangsten og lot oss fascinere at vi faktisk hadde lyktes i å få skjellbrosme på målrettet fiske. Vel i land veies langa til 30,4 kg, etter 6 timer i stamp. Rogna veide aleine 6,5 kg.

Frøyaturen var over og jeg tar med meg 2 nye arter, 3 specimenfisk og 50 kg assortert filet tilbake til Trondheim. Uendelige muligheter av fiskeplasser, knallbra selskap og en dyktig og gjennomtrivelig skipper gjør at jeg garantert kommer tilbake til MS Gotland igjen og igjen. At uttellinga ble tett oppunder maks får vi ta på bonuskontoen!

5 Comments

1. Trond says:

For en latterlig bra fisketur, helt rått!

2. Ingen grenser… skjellbrosme og lange over 30kg 😀

3. Vilhelm says:

Helt drøyt. Blir vel kveite på 250kg, steinbit på 18 og rødspette på 27 nordpå med den dytten du er i nå da.

4. Haze says:

Fantastiskt bra fiskat! 😉 Imponerande! Stort grattis igen! Mycket bra rapporterat också.

5. SMS says:

Gratulerer igjen, Irvin. Det har ingen hensikt at jeg skal legge ut noe på bloggen om fisket mitt de to siste dagene med de rapportene du skriver.