Krøklejazz i øst

Denne februarhelga sto oppført med et tett program i kalenderen min. Tynne tidsskjema, 3 flyturer, ny art, og utdrikningslag. Det ble i tillegg krydra med andre kule fangster som tikket inn fra JOFL, TommyB og Kenneth. Den generelle røde tråden for helga for oss alle var at det aller meste på plakaten gikk i boks. Nye arter, klubbrekorder og masse jazzfolk!

Planen var i utgangspunktet et utdrikningslag for mitt søskenbarn, Johan, som skulle fyres i gang fra fredag til søndag i Stavanger. Da ringer JOFL:
Eg stikke å fiske någe lakegreier med Tommy, drar videre te SFK Galskap-gjengen å bitre någe krøkle og avslutte med nok et forsøk på den j**** småflekka rødhaien.
Suget meldte seg straks, og kommentaren i retur var: “Eg e me på krøklå!!”
D tvile eg på at du rekke broder, du ska jo ver på fest i Stavanger kl 20 på fredag“, var svaret fra John Olav.
“Me ser”, fikk han strakt i retur.

Etter en telefon til Bjørndalen, og en runde på billettsøking fant jeg en gjennomførbar løype. Opp klokka 6, avgårde med første fly til Oslo, for deretter å bli hentet av JOFL på Gardemoen etter deres lakesatsning i Bingsfossen. Hvis vi da fikk dratt noe krøkle i Lyseren, kunne JOFL svippe innom Gardemoen igjen på vei til rødhaifiske i Oslo sammen med Tommy, og jeg ville rekke utdrikningslag i Stavanger. (I hvertfall kun komme 2,5 time for seint).
Dette hørtes ut som en veldig god plan. Solgt!
Planen starta også veldig bra. John Olav ringte klokka halv 7 på morgenkvisten, og kunne melde om at Tommy hadde fått art nummer 99 (lake) og han selv hadde nådd målet om lake over 2kg. Sett bort i fra at Tommy hadde tatt med 5kg smoothie-mix istedet for 5 kg makrell, var alt i vater for gutta i øst. En drøy time senere meldte jeg fra om at flyet var på vei ut på rullebanen. Prates i Oslo om en time!

Lake 2031g/72cm, og ny klubbrekord! Foto: Tommy Berg Lian

Tommy fikk også bitra inn lake. Art #99!

Mææænneee.. mest nei. Et rødt lys på dashbordet, gjorde at flyet måtte snu tilbake til post… Kapteinen melder deretter om at dette flyet høyst sannsynlig ikke kan ta av denne morgenen, og at vi må vente på et fly som går klokka 11.. Høytrykket i neseborene var igjen på max. Tidsplanen min hadde definitivt ikke råd til noe tidssprekk på 2,5 time. Lysene i taket inni flyet, gikk nå av og på noen ganger. Tydelig at de var på gang med det gode gamle trikset når noe ikke fungerer som det skal og mekanikeren ikke finner problemet; restart.. Da plutselig kom en uventa melding fra cockpiten: “Da har varsellampa gått av og vi har fått klarsignal til å fly denne maskinen i retning Gardemoen allikevel!” Gode gamle restart ❤

Til Gardemoen kom jeg, om noe forsinka. Og mot alle odds samt litt bitring, fant jeg også Biimeren med JOFL og Tommy. Hey ho – Let`s go krøkle!

Etter en times kjøring var vi endelig fremme ved Lyseren. Vetle, guiden for dagen, var allerede utpå og hadde begynt å fiske inn agnfisk. Ja for det var ikke mye vits å fiske krøkle enda. “Krøkla er ikke på plass før ca. halv 5, og i dag blir det nok ikke mye fisk på isen før ca 5. Litt motvillig skjønte vi at det var bare å sette seg ned med mormyska-fiske etter mort, og agne opp stenger etter stor abbor og gjedde.

Klar til økt på Lyseren
Mormyska-fiske etter agnfisk. Mest mort og mye sol.
Dagens eneste rovfisk som tok hele veien opp på isen, ei lita gjedde, tok Tommy. Det øverste bildet viser hvordan Tommy egentlig ser ut bak pølsefingrene.

Rovfiskfiske ble det aldri riktig fart på. En gjedde på Tommy, en mistet gjedde på Vetle og ellers mye småmort på småstengene ble den endelige fasiten. Det gikk i grunnen helt fint, i strålende sol og med satsing etter ny art i vente. Klokka 15 begynte jeg å bli utålmodig, men Vetle var fast bestemt på at vi ikke skulle pakke sammen før kl 16. Før det var det visst itje vitz.
Greide å holde meg til klokka 15.40, men da var det bare å pakke sammen. NÅ var det krøklejazz!
Vi vassa over til krøkleplassen, hvor Bjørndalen og Thore sto klar med ekstra takkel og ferdigborra hull til de tre besøkende. Ingenting skjedde. Absolutt ingenting. Vi hadde alle mann stenger ute, helt dødt. Fisket foregikk med ribba sabikihekler i størrelse #14, som ble holdt rolig noen meter over bunn, agnet med maggot. Vi begynte å skjønne at gutta i øst visste hva de prata om.
NAPP!!”, hylte jeg.
Ja klokka har blitt halv 5, så det skal stemme bra det. Fortsatt en halvtime til det blir fult kjør”, svarte Vetle.
Ganske riktig. Den neste halvtimen fikk flere av oss noen rolige napp, men ingen ville sitte. Plutselig ble det full fyr, og jazz på alle stengene i tur og orden.
Krøkle er lett. Vi lover ikke krøkle, vi garanter“, sa en rolig og fornøyd guidegjeng. Tommy, JOFL og jeg fyrte opp fest og feiret ny art med løping, hyling, Klinsmann-aking, klemming, high fives, raketter og jazzbrus. Stemningen på isen var kanon+!

Art # 112: Krøkle 6,4g
 Slik ser det ut fra det øyeblikket du får et krøklenapp, og til du ligger på isen med ny art innkassert!

Fotos: Daniel Andre Bjørndalen

Krøkle i psycho-kammeret

Art #112: Min største, og ny klubbrekord 6,7g. Foto: Tommy Berg Lian
 Lukta av ny art og agurk, var en ypperlig start på helga. Foto: Tommy Berg Lian

Art #100(!) på TommyB, ble feira på denne måten

D va bare å dra di!

Team Lyseren: (f.v) Vetle, TommyB, JOFL, Thore og Bjørndalen. Bjørn i front.

Mørket seig på, krøkla forsvant, men stemninga var fortsatt på topp. Nå var det bare å komme seg avgårde til flyplassen, slik at jeg kunne rekke festen i Stavanger, og JOFL komme seg i gang med rødhaifiske i Oslo. I motsetning til tidligere rødhaiturer hvor JOFL har vært involvert, gikk alt den riktige veien denne kvelden. Det første jeg får inn på telefonen når jeg jeg lander i Stavanger var et bilde av en smørblid mann med en prikkete hai. Full suksess på under en time! Ytterst velfortjent, og en tur som totalt ga full pott på de fleste fronter.
Art #113: Småflekket rødhai 1325g! Ny art, specimen og dagens tredje klubbrekord! Foto: Tommy Berg Lian
Forsinkelsen til festen var det ikke mulig å unngå, men jeg har på følelsen av at røverhistorier om krøklefiske var en mer enn god nok unnskyldning. En kanonfest ble allikevel ikke helt uten fiskenerver..
Jazzridning i gang, og jeg tror akkurat nå at fiskeoverraskelser er over for dagen.. Den gang ei.. Foto: Håvard Myge
Sent på kvelden tikker det nemlig inn en Snapchat fra min gode gamle fiskekompis, Kenneth Pedersen. Han er ute på tur for å dra kloskate sammen med lillebror Seb. Kloskate ble det på dem begge, men det var ikke der sikringsboksen røyk for min del.
Hei Bjørn, denne flyndrå va litt løyen, tog ann på kikkmeite, ka e d for någe?“….
Denne setningen samtidig som det filmes nært på ei smørflyndre fra halespiss til hode. Det var ingen tvil om hva det var, men hva – hvorfor og HÆÆ?!
Joda. Mot alle odds kom brødrene Pedersen over ei smørflyndre helt inne på 30 cm dyp! Ikke nok med det, men den ville i tillegg ha agnet den fikk servert i trynet. Smørflyndre på kikkfiske! Det skal ikke være mulig, men artsfiske overrasker oss nok en gang. Gratulerer så mye Kenny. Ikke mange som tar smørflyndra før abboren. Det der må bli årets drøyeste fangst!

Når han fikk svaret på hva han hadde fått hadde de allerede satt den ut igjen, så det eneste bilde av den dryge fangsten er dessverre dette. Foto: Kenneth Pedersen

Takk for ei kanonhelg. Fantastisk guiding fra gutta i SFK Galskap, og JOFL for å “svippe” innom Gardemoen slik at jeg også fikk være med på festen både i Akershus og Rogaland. 112+!
Her er en liten filmsnutt fra krøklefesten: