Stang inn – Art #113 & 114

Tangbrosmer er en gruppe fisker jeg ikke tidligere har fått stifte nærmere bekjentskap med. For noen få år tilbake var femtrådet tangbrosme, eller 5ttb som den vanligvis blir kalt, den eneste reelle av dem å ta på stang. Det var allikevel en syltynn realitet, som jeg skjønte var lite sannsynlig å dra i land med det første. Siste par årene har denne arten, som så mange andre mikroarter, beveget seg over til å bli en mer normal fangst. I sammenheng med et to dagers møte på Havforskningsinstituttet i Bergen med jobben, fant jeg ut det var en ledig natt til å bitre rundt i mørket i jakten på nye arter. Det ble en kveld jeg sent vil glemme. Eg bare dro di!

Det var ikke 5ttb som var denne kveldens store fokus, men en nært beslekta art. Bergen-området leverte nemlig i fjor to ganske så spesielle tangbrosmer. Strandtangbrosme og nordlig tangbrosme. Begge artene ble tatt av artsfiskeren Kim Rasmussen. Strandtangbrosme virket veldig fjernt med kun ett individ fanget, men nordlig tangbrosme (NTB) ble det tatt noen individer av. Etter hvert som artslista mi har traska forbi 110-merket, så er det færre walk in the park arter igjen å hente, så jeg satt NTB som targetart. Det er kun to stykker som har fått denne arten tidligere. Den andre karen var Mathias Botnen, en ung og ivrig artsfisker fra Bergen. Jeg tok kontakt med Mathias, og spurte om han hadde lyst å ta med ein sleden Stavanger-mann ut på tur i kveldinga og satse NTB. “Seff! Du kan bli med meg og Peter der jeg fikk min ene NTB”, var svaret jeg kontant fikk i retur. Vi ble enige om at de skulle komme å hente meg på hotellet etter jobb i sentrum. Klokka åtte på kvelden sto de klar med pakka bil utenfor. Topp jazzstemning med en gang, innom Kiwi for litt reker til agn, og deretter rett avgårde til spotten hvor Mathias hadde fått sin ene NTB i fjor. Været var sånn passe midt i ryggen. Mye vind og jamt med regn. Typisk Bergen altså. Jeg satt i baksete og prata jamt piss som vanlig, drakk redbull for å holde kroppen i gang etter flere lange arbeidsdager og var generelt i jazzhumør. Vi ankom spotten, men troen var så som så når jeg labba ut mot steinura vi skulle fiske i. Det var tross alt en “fantasifisk” jeg skulle prøve meg på, og det var kun to mann som har fanget denne NTBen tidligere. Akkurat når jeg setter fra meg baggen ved fiskespotten hører jeg et hyl! Det er Peter som lager all støyen. Mathias og jeg løper bort, og der ligger det en stykk Peter i stabilt sideleie og tviholder på en fisk. En kvabbefisk med brokkoli på hodet. Jeg titter bort, og innser at den er diger, type specimen-pluss. Dette ble definitivt bekreftet like etterpå, når vi fikk slengt kvabben på vekta. Beist!

Peter med ny pers, specimen og super-hornkvabbe! 105,19g.
Ok, jeg hadde ikke en gang fått satt i gang med å knyte takkel, og første speki-fisk var allerede på land. Dette måtte jo bli en bra kveld! Jeg setter i gang og vipper agn nedi huller og sprekker. Lyser og speider. Ingenting interessant. Kun standkrabber som føkka opp livsgnisten, svartkulinger som lagde bråk og noen tangstiklinger som fløy rundt til pynt. Peter og Mathias så også noen tangsprell og digre rødflekka kutlinger. Det var for meg totalt uinteressant. “Eg e all inn på den jævla tangbrosmå”!
Mathias, som mangler hornkvabbe ser noe som han tror kan være en hornkvabbe i en liten hule. Han senker ned agnet og venter. PLUTSELIG, ikke lenge etter, hører vi bare et brøl: “ÆÆægææægætææææææ!!! Diiiiger tangbrosme!!!!”
Og visst fanken var det tangbrosme. Ikke bare var det en tangbrosme, men en strandtangbrosme! Den andre registrerte fangsten av arten noensinne! Vi var alle i ekstase. Regn og vind var glemt. Fytti helvete for en vanvittig fangst. High fives, hyling og skåling med redbull. Art nummer 60 på Mathias, og strandtangbrosme registrert på artslista før svarthå.. What to say, Sven Kolstø?

Mathias med sin strandtangbrosme på 262,23g og art #60 på Mathias. Kun knappe tre gram bak norgesrekorden…

Det går kun noen få minutter før Mathias roper fra plassen sin igjen: “Jeg tror jeg sååå et taaangbrosme-hode nedi her nå!”
Jeg var ikke vanskelig å be. Smekka opp stang og lirte nedi agnet i hullet han hadde sett fisken. Vi skrur av lyset og venter i et drøyt minutt. Bang! Der var det noe bortpå agnet. Jeg smekker til med tilslag på Skogseidstikka, og det svarer i andre enden. Jeg rekker så vidt å se at det er en tangbromse jeg har på, før den ligger i vannstampen oppe på land. Følelsene strømma på, og det var bare en ting å gjøre, starte å løpe! Jeg hylte, sang, jubla og sprang. “Hoondre-å-tretten!!!” Jeg visste ikke hva jeg hadde dratt på land enda. Jeg hadde ikke sett nærmere på den. Jeg visste bare at dette var garantert ny art. Tangbrosmer var det nemlig syltynt av på lista mi. Etter noen runder rundt i områder i full speed og et par vers fra irske drikkeviser, var jeg klar til å vende tilbake til stampen for å se hva jeg faktisk hadde fått…
Strandtangbrosme. Er det mulig. En virkelig fantasiart for ett år siden, lå nå i en vannstamp med min krok planta i kjeften! Det var bare å begynne å dele ut bjørneklemmer til lokalgutta og jazza opp med noen enkle Michael Jackson-trinn. #113!
 Tre skjeggtråder, 113 gram og art #113.

Et heller sjeldent syn: Dobbelposering med strandtangbrosmer! Foto: Peter S. Lie

Turen var redda. Jeg gikk bare rundt i ring og prata piss, jubla og koste meg. Jeg gikk inn i en euforisk tilstand, en såkalt SMS-diagnose. NTB ble om til STB, definitivt ikke den verste erstatningen. Suksess!
Etter nesten en time, noen snaps og telefonsamtaler senere, finner jeg ut at jeg kan jo kjøre på videre. Du vet jo aldri, plutselig finner jeg en NTB også…
Jeg går langs vannkanten og speider, da jeg plutselig ser en liten bevegelse i et hull. Sannsynligvis var det kun nok en svartkutling eller en ivrig strandkrabbe tenkte jeg, men jeg måtte jo fortsette å prøve. Agnet blir plassert perfekt nedi et hull på kanskje 5cm i diameter, og jeg slukker hodelykta. Jeg setter i gang en tale om blåkjeft, Black Pearl og jazzstemning i Trondheimsfjorden, og har egentlig slått meg til ro med at kvelden min var reddet, ferdig og done deal. Da plutselig begynner der forsiktig å rasle i Skogseiden igjen… Jeg løfter stanga, og kjenner fast fisk, i samme øyeblikk som jeg skrur på hodelykta. Da ser jeg det som i mitt hode var helt utenkelig.  En meter under meg, over vannflaten, hengende på min krok, henger det en liten tangbrosme å svinger i lufta… Jeg er satt ut, føkd og skjønner ingenting. Jeg begynner å skjelve, flire og flakke med blikket. Peter, som står ved min side hyler at det mulig er NTB. Jeg flirer drar den sakte og klønete opp mot meg, og vipper snøret og fisk inn via en stolpe opp på land. Stang inn!
Jeg ser med en gang hva det er. Jeg har aldri sett den live før, men de små tettsittende øynene som jeg hadde sett på ett utall ganger på bilder i forveien, var ikke til å ta feil av. Jeg var stum. Føkd og satte bare rolig i gang en ny klemmerunde. Det ble nesten for mye. To helt usaklige arter på rappen. På en kveld etter en 12 timers arbeidsdag på jobbreise. Jeg tror faktisk det tok opp til ett minutt før jeg greide å komme ut av SMS-transen. Da sprakk jubel, snusboks og stemmebånd. WTF! NTB! Som om ikke det var nok, var ikke fisken av det slanke slaget heller. Potensiell ny norgesrekord!
Feit nordlig tangbrosme, 100% klaff, norgesrekord og art #114!

Det særegne, trangsynte blikket og tjukt i tråder og frynser.

En perfekt tangbrosmenatt! 113g på art nummer 113! Foto: Mathias Botnen
Vi lo, feira og jazza opp hele området. Perser, specimen og nye arter på hele gjengen. Vi kunne pakke sammen og vende tilbake til sentrum. Vi stanser på veien og får kontrollert vekta på en bensinstasjon, alt var i vater.
Vi ankom hotellet mitt tidlig morgen, og jeg var ikke det grann klar til søvn. Jeg innså at her var det bare å sitte å titte på bilder av dagens utrolige hendelser frem til ny arbeidsdag skulle starte 2 timer senere. Jeg regnet med at jeg fikk full forståelse for å møte opp uten søvn, når jeg hadde dratt to nye fantasiarter…
Tusen hjertelig takk til dere Mathias og Peter, for at dere stilte opp med bil og spot på sparket. Dette ble en tur en artsnerd som meg kommer til å huske resten av livet. Jazzgutta+!!
Stang inn!

3 Comments

1. Haze says:

Sjukt sjukt sjukt!! Hatten av!

2. Helt enig med deg! 😀 Er enda i skikkelig jazzhumør over den kvelden. Laaaangt over forventning hele opplegget