Årsrapport Bjørn 2016: Flatjazz

Nok et fiskeår er passert og tradisjonen tro må jo dette knytes sammen til en digital oppsummering. Fiskeåret mitt i fjor, er et år jeg sannsynligvis kommer til se tilbake på som et av mine mest minnerike, den dagen jeg kravler inn kalven i den aller siste teinå. Året i år var kanskje litt annerledes, men allikevel spekket med fantastiske øyeblikk og opplevelser. Både mutters alene og sammen med gode kompiser. Langturer, idiotiturer med og uten suksess, foredrag, arrangementer og oppgradering av skuta på hjemmebane.
Her kommer et sesonginndelt sammendrag av fiskeåret mitt, 2016:

Vinter

Året starter egentlig ganske likt som det har gjort de siste 4 årene. Mye titting på Yr, rapporter om iskvalitet på fjorder i Nord Trøndelag og utallige samtaler med Irvin for sammen å få på plass brikkene til vinterens store fiskefest, NM i sjøisfiske. Tradisjonen tro kom det selvsagt et såkalt ekstremvær som får tildelt et navn. Husker ikke hva den het denne gangen, men den var ikke like sint som i 2015. Heldigvis greide vi å holde en annen tradisjon, og det er at vi finner løsninger og gjennomfører festen med stil. Godt hjulpet av deltagere som går inn til de fleste scenario med topp stemning i sekken. I skrivende stund er vi i gang med akkurat den samme loopen. Hva været blir hetende i år, vet vi ikke enda. Det vi derimot vet, er at årets NM i sjøisfiske blir riv ravende skoy denne gangen også!
Vinterens soleklare artsfiskeidioti, ble også gjennomført fra sjøisen. Bare litt lenger sør enn jeg er vant til. Sandebukta, en artsrik fjordlomme nord for Holmestrand, lå i flere uker dekket med is. I et panisk langturprosjekt i dårlig vær, slengte jeg meg i bilen, plukka opp en møring på halvveien og durte sørover. Der møtte vi mange andre artsnerder fra rundt om i landet som også var på gråtokt. Lang historie kort – det ble vanvittig lite søvn, mye vær, ingen gråhai men tjukt i rødhai. Har aldri sett Sindre lenger nede enn den gåturen vi hadde inn mot land siste natta. Dautrøtte, gjennomblaute, i snøstorm og null form for retningsholdepunkter. Samt var han eneste mann uten rødhai; “Går eg igjøno isen nå, så blir eg berre der. Eg har ikje meir å gi, det e ikje vits meir. Eg tror eg døyr..” Sindre døyde nok litt den natta, men ikke helt.
Ellers ble det selvsagt noen obligatoriske turer til skatelandet Løgnin, og etter koselig seifjas på Verrabotn.

verrabotn_redigert-2
Fin is, latterlig mye overvann og 5kgs sei som raste etter jiggene våre. Som normalt altså. Råkult på lett utstyr og ender nok en tur der i år også. Foto: Sven J. Kolstø
12562684_10156447140265434_925477078_o
Ingen store piggskater på de to turene jeg fikk til løgninisen i år, men møtte på en gammel kjenning i merkeprosjektet til Arve Lynghammar, VM341. Denne dagen krøyp gradestokken helt ned til -23 grader, så det var ikke mange sekunder den fikk være i friluft om gangen. Foto: Vilhelm Skilhagen
img_0479-2
Vakker og blank klassiker fra Løgnin, strømsild. Foto: Vilhelm Skilhagen
img_5246
NM i sjøisfiske 2016: Norgesmester i sjøisfiske, ble junioren Aron Bohnhorst, som dro i land både junior- og seniorklassen. Foto: Kay Arne Olsen

760gr980gr1180grrodhai_redigert_1320gram
En av Norges kuleste haier og definitivt den søteste. Denne hadde jeg kun fått en gang i mitt liv tidligere. Nå fikk jeg 4 stk på ett døgn. Største var solid pers med sine meget akseptable 1320gram. Fotos: Thore Bergh og Sindre Bøe.

Vår

Våren er nok min favoritt årstid. Dagene blir lengre, temperaturen øker, grå snø blir skiftet ut med grønne skudd og ikke minst masse fridager. Alt det vanlige lyriske pisset der altså. Det som allikevel er det viktigste for meg, er at det er  mange arter som virkelig er i skuddet nå. De samles i større grupper, de er rogntunge og generelt hissige. Stor brosme og lange på dypet, eller hissige storlyr langs land i de mørke timene. Det er der jeg ønsker å bruke mye av fisketiden min på denne tiden av året. Det gjorde jeg også, med blandet hell. Lyrfiske glimtet jevnt til med flott fisk og bra fighter, men jeg traff ikke på de helt største lyrsnipene i år. Ei heller var mengdene like bra som tidligere år. På dypet derimot gikk det langt bedre, spesielt på langefronten. Dundret inn flere fine fisk opp til ca 15kg, før det endelig ble litt tyngre i andre enden. Endelig ny pers, på en av de fiskene jeg liker best å fiske etter. Trettigrensa ble ikke brutt, men gud bedre for en deilig fisk å dra på hjemmebane i fjordbassenget rett utenfor Trondheim!

dsc_0836
Vår uten lyr går selvsagt ikke an. De største i år uteble, og toppene i år lå på drøye 5kg. Allikevel et råkult fiske som jeg gleder meg til å sette i gang med om ikke mange ukene.
lange_jazz
Drøye 15kg og største hannfisken denne våren.
lange_28800gram-3
28,8kg lange og drøye 4kilo skibshund(katt?), måtte ta veiesesjonen ombord i ei litt større skute enn Black Pearl. Deilig finale i gamlebåten. Foto: Sven J. Kolstø
img_0779
Store langer er såpass kule, at denne orker vi et bilde til av. Foto: Sven J. Kolstø
cuba-69
På tampen av våren ble det også en tur til Cuba for å feire at min kjære Maria bikka 30 år. Der ble det mest Cohiba og rom, men fikk bitra til en fisketur etter barracuda. En av “må fiskes en gang”-artene. Foto: Sven J. Kolstø

Sommer

Etter en svært behagelig avslutning på våren i Caribbean, var det på tide å gjøre noe jeg har tenkt på en god stund nå. Bytte ut Black Pearl med noe litt mer robust. En lang bestemmelsesprosess endte i en Beneteu Antares 580. Fantastisk oppgradering som ga mer turer, mer opplevelser, en sesong som ikke ender og ikke minst.. Ei diger usaklig dundre på over mnja.. Etter at de tre første fiskene var landet i den nye skuta, var gjennomsnittsvekta per fisk drøye 59kg.. Den første fisken var ei sypike på drøye 30 gram, deretter bar det over til både 10+ og 100+. Dette var bedre enn å mate hesten. Hoihoi!
Sommeren ga også mine to eneste nye artsnoteringer på lista. Et all-in-prosjekt hvor jeg bestilte flybillett til Oslo på veien uten til Værnes, ble hentet av Thore Bergh utenfor Oslo og dratt midt oppi gryta til årets udiskutable artsguide, Tyrone Pablo.
Årets langtur med NKML gikk også av stabelen i sommer. I år dro vi litt lenger, og vi satset anderledes enn alle andre gjør der oppe. Droppet kveite, spette og torsk. Gikk all in på skater og dypet. Det ga meget bra utbetaling!

bp_batplass_grilstad
Fikk kjøpt meg inn i Grilstad småbåthavn. Topp moderne, godt skjermet for trøndersk vær og kort avstand til der jeg bor. Top nåtsj!
jofl_trondheim-2
Siste tur i Black Pearl, ble med broderen. 2 x 10+, gir flott nedslag og 20+ i stil.
beneteau2
Black Pearl 2/O: En ny epoke på Trondheimsfjorden for denne lille klanen her.                    Foto: Lisbeth Eggen
lange_bp2-2
Første nedslipp i ny skute og det smeller etter knappe 2 minutters fiske. Flott 15kilos lange, som ble mitt bidrag til Rune Sagens sommerfarsott;  #Nakenfiske. Foto: Maria Guttu

Redigert_calle-9.jpgredigert_calleglass-7redigert_calle

sko_1160_20160918_134420

redigert_hanne-27
Dukket opp mye kule arter i løpet av sommeren. Carl Oscar var virkelig i siget en stund og røsket inn både diger glassvar og bra havmus. Fine skolest dunka også opp på dekk. Årets sommeragurk ombord i BP2/0 ble allikevel lillesøss sin spisskate på hele 13,5kg.
ansjos
Art #121: Årets invasjonsart og overraskelse  i artsfiskemiljøet 2016. Ansjos! 10,87gr. Foto: Thore Bergh
havabbor
Art #120: Ikke stor, men fantatisk rå! En art jeg har ønsket meg lenge. Havabbor 560gram. Foto: Tyrone Pablo
img_2063
En liten evighet siden sist gang jeg fikk ny art, og denne rosa flaska hadde vært med i baggen igjennom denne evigheten.. Følelsen var like forløsende som bilde gir inntrykk av.             Foto: Thore Bergh

img_1909
Den butte og opprulla nesa satte oss ut når den kom opp på dekk.. Men etter å ha roet oss noen sekunder så var det “bare” en ny hvitskate. Dagens andre i båten.. Vi begynte å innse hva yrkesfiskerne egentlig mente når de fikk “masse store gråe skater”.. Foto: Irvin Kilde

redigert_havoysund-11Min neste hvitskate var bitteliten. En tass på skarve 3,8kg. Aldri før har jeg hørt om en så liten tatt på stang. Allikevel, et syltynt smil er det lov å koste på seg selv på en liten fisk, når vi snakker om hvitskate. Foto: Irvin Kilde

img_1993
Siste hvite i båten, turens tiende hvitskate og min tredje. Når vekta begynner å snuse på nrek, må det kunne sies å være et ypperlig punktum. 11kg – blank! Foto: Irvin Kilde
redigert_gruppebilde
NKML – Team Havøysund 2016. Rått sted og en enda råere gjeng!
redigert_havoysund-5
Min første ballonguer. Skulle gjerne vært enda litt større, men allikevel innafor. 4800gr. Foto: Sverre M. Selbach
redigert_havoysund-15
Persen på uer endte på 4900 gram. Foto: Sverre M.Selbach

redigert_stavangerredigert_stavanger-7
Jeg fikk satset fra torsdag til lørdag etter langhalet langebarn i Hafrsfjord.. Jeg fikk sett arten, pilla av en skokk med mikrosandflyndrer og rødspetter, og tatt et nakenbilde av min bror oppå motorlokket til en 8HK Tohatsu. #MORMI #nakenfiske #mestnei

redigert_nidelva
Ble til og med to turer på jakt etter nidelvsølv denne sommeren, sammen med min gode kollega Ketil Skår. Det endte med denne på 3,82kg, C/R. Foto: Ketil Skår

Høst

Årets høst hadde en stor forskjell fra tidligere. Denne gangen skulle ikke båten opp! Endelig båtplass året rundt, og en båt som faktisk tåler det. Det ga mange fine turer på dypet. Spesielt digg, er de kveldene når du har hatt en lang dag på kontoret. I stedet for å kjøre hjem, drar du rett ned i båten. Skrur på varmen, fyrer opp noe mat på gassblusset og koser deg med 3-400 meter vann under kjølen. Motorguiden holder deg på plass. Disse kortturene har jeg virkelig satt pris på i år. Ellers har jeg rota meg opp på prøvefiske med Kay og TOFA, etter stor laks. Jeg har børsta støv av kystmeitestengene og jeg har vært innom den obligatoriske lysingen på Frøya og den råe havålen. Det var allikevel en ting som manglet denne høsten; kveldsturene ved Haukvatnet. I høst fikk kommunen gjennomslag for sitt ønske om å fjerne all mort fra Trondheim. Dette ble gjennomført, og et fantastisk norsk sportsfiskekapittel fra Trøndelag er nå dessverre over. Virkelig trist.
En langt hyggeligere historie, var et tilfeldig møte med to nybegynnere innen artsfiske, som hadde et kult kompisprosjekt på gang. Det viste seg å være starten på akkurat det jeg og mange andre har ment at artsfiskerne har manglet i alle år.

_20160918_211709
Årets største brosme ble som forventet en del mindre enn fjorårets. 11200gr.
fisk_2016-22
Fikk inn ett par økter etter havmus i Skarnsundet. De største ville til meg, men jeg fikk oppleve et ganske spesielt dobbeltrun, 1. oktober. Hummer og havmus til på samme tid. Hummer på fiskestang er banalt nok ikke lov, så den ble satt tilbake.
nidelva
Så fikk jeg dratt til med min første laks over 10kg under prøvefiske med TOFA. Denne hunnfisken var hele 120cm (!), men allerede ferdig med gytinga. Vekta stoppa på 10,8kg og ny pers. Foto: Kay Arne Olsen
nidelva-2
Ble totalt fire laks på meg denne dagen, med denne hannlaksen som den nest største på 6500gram. Kjekt når du har folk ombord som kan det, og få kan Nidelva bedre enn Kay Arne! Foto: Kay Arne Olsen
artsfiske_cover-photo
Etter litt tilfeldigheter så satte dette prosjektet i gang for fullt, sammen med Øystein, Bjørnar og Sindre. Årets nye hype innen artsfiske! Et fantastisk verktøy for artsfiskeren, som jeg tror mange vil ha glede av i årene som kommer. Foto: Kim Andre Bøe
haval_6600-2
Havål er en av høstens kuleste fiskearter.  Foto: Vegard P. Sollien
dsc_1362
På dødfiskinnsamling med TOFA, i Haukvatnet. Stormort-tidene i Bymarka er definitivt over.. Dessverre, dessverre.. Foto: Kay Arne Olsen
fiske_2016-6
Årets lysingtur til Frøya ble amputert ned til en dag og dyttet ut i oktober. Lysingen var der fortsatt, men den var selvsagt utgytt. Fin mat og råkjekt fiske er det likevel. Slank etterlekfisk, men sneik seg over 8kg. Foto: Sven J. Kolstø

fisk_2016-41img_2143
Ble flere fine langer i høst, opp til 16200 gr. Ser frem til de forhåpentligvis blir enda heftigere utover vinteren og våren..

skansen
Arbeidet for bedre bunnforhold i kanalen og i indre del av Trondheimsbassenget, har ført til lange perioder med null sikt. Skansen har vært ei tjukk suppe med kakao. Det var derfor hyggelig å se at det var liv på kanten igjen nå utpå høsten. Nytt av året var at det nå var masse rødflekka kutlinger på plass. Panserulka derimot, som kanten er kjent for, har vi enda ikke sett etter arbeidet..
img_1819
Med god hjelp+ av Calle, fikk jeg montert dette dyret i baugen. Motorguide Xi5. Kanskje min beste utstyrsinvestering noen gang. Foto: Carl Oscar Raphaug
bp_2016-4
Juleavslutningen ombord, ga denne julelanga på 14,6 kg.
fiske_2016-2
Årets siste fisk ble en ålekvabbe, på romjulsfiske med broderen. 247gram og solid ny pers. Foto: John Olav Florø-Larsen

Toppen dette året, er det allikevel ingen tvil om. Det var rett og slett i en annen liga. Drømmen om storkveita på over 100, har jeg alltid hatt troen på at jeg skulle få oppleve en vakker dag. At den dagen var en variabel julidag i 2016, på målretta jazztur med Calle på hjemmebane. Det hadde jeg aldri gjetta. Det meste er vel egentlig sagt om denne fangsten, og da den på et tidspunkt var i tilnærmet alt av norske medier. Jeg synes allikevel at han som beskrev historien best, var han som beskrev den først.

redigert_kveit-3
En helt latterlig drøy opplevelse.. Inne i vårt eget fjordbasseng. Trondheimsfjorden stopper visst aldri å overraske.  161,65 kg! Tror faktisk jeg også ble første og eneste mann i Norge med to norske arter over 100kg på stang? Foto: Sverre M. Selbach

Måtte 2017 bli i nærheten av like innholdsrikt. Mulighetene for det er der. Et par riktig spennende langturer er planlagt og jeg får endelig ha skuta ute hele året. Kanskje er det i år den enorme blålanga i Trondheimsfjorden sitter? Hvem vet. At det blir mye kos på fjorden, det er jeg derimot helt sikker på. Tusen hjertelig takk til alle dere som har blitt med eller tatt med meg på tur i 2016.

Skitt fiske 2017!