Bjørn 2017: Et svart år

Nok et fiskeår er tilbakelagt. Bitring, fiaskoer og suksesser har igjen blitt arkivert som minner og ny kunnskap. 2017 var lenge på vei til å bli et ganske greit år, med noen veldig flotte høydepunkt, et par små norgesrekorder og noen bitre fiaskoer. Egentlig slik et fiskeår skal være. Alt ble allikevel snudd på hodet, snudd tilbake igjen og deretter dytta ned i den mørkeste myrtjønna i skogen. Black friday er for meg noe ytterst meningsløst vas. Black sunday derimot.. ❤
17.september 2017 ble et vendepunkt og en merkedag for artsfiske. Den siste bossen falt.

Som vanlig ble det et variert år. Turer i alle årstider, ferskvann og saltvann, forsøk på nye arter og perser, turglede, arrangementer og foredrag, og fisk i størrelsesorden syltynn mikro til solid makro. Høydepunktet av noterte planer i den 7.sans, var selvfølgelig august-turen til Svalbard med NKML. Det levde virkelig opp til forventningene, men toppet ikke den lokale høstsuksessen allikevel.

Team Svalbard! Foto: Mr.Stig

Ellers, tradisjonen tro, ble NM i sjøisfiske fyrt i gang for femte gang på rappen. Denne gangen med nytt hotell i Steinkjer og nervepirrende dager med varierende vær- og isforhold. Som vanlig, takket være både arrangør og deltagere gikk alt helt fint nok en gang. Tor Arne og Lars bygget en bro ut til isen, og folk hjalp hverandre utpå. Den fine dugnadsånden ble belønnet med sol, vindstille, blå farge på kvikksølvskalaen og byggende is, på selve konkurransedagen. Vel fortjent! I skrivende stund så jobber vi med å få på plass siste arbeid med årets arrangement, og i motsetning til de siste 3 årene, så har vi en endelig skikkelig trøndervinter her oppe. Så jeg jinxer like greit alt med en gang, og går for sol, vindstille og trygg is på Lygnin i år.. Uansett, vi garanterer nok en helg med landets ubestridt beste isfiskefest!

Nok en fantastisk rå isfiskehelg, i Nord-Trøndelag! (Eller nord i Trøndelag som det nå heter..)
Istedet for det tradisjonelle årshjulet med høydepunkter fra turer kronologisk igjennom året, har jeg putta opplevelsene mine i fire bildebolker; gode fiskeminner, fiaskoer, perser og nye arter.

Gode fiskeminner 2017

Et av mine favoritt fiskerier lokalt, er på dypet etter de store. I år ble ganske mange fine langer mellom 15-20kg og to brosmer som passerte tosifret antall kilo, med 11200gr på topp. Ellers var det selvsagt et høydepunkt da barndomskompis, Kenneth, dro til med ny allroundpers og 18,1 kg på hans årlige BP-tur.

Årets største lange for min del i fjorden, ble denne fine hannfisken på 20,4kg. Ironisk nok tatt på årets korteste økt, når Maria og jeg valgte å stikke fra jobb for å ta lunsjen på fjorden.. Foto: Maria Guttu

Utpå våren annonserte Pure fishing også sitt nye firemannslag, Team Abu Garcia Norge. Foto: Sverre M. Selbach

Lokal blåkjeft er et must hvert år. Min største i år endte på 1210 gram, som for øvrig er en fin blåkjeft her i fjorden. Ellers fikk lillesøss, Hanne-Mercedes, notert seg arten.

sommer17-5
Skolesten er både råkul og velsmakende. Det ble en håndfull fisk på dekk i 2017, med denne på 1700gram på topp.
Image may contain: 1 person, smiling, outdoor, water and nature
Det ble en heftig dag i Nidelva, på tur med Kay. Hele 10 laks fikk jeg dunka opp på noen timer under prøvefiske fra båt. Kay rodde der vi skulle og min oppgave var å ta i mot napp og drille laks. Helt konge! Største for dagen ble denne fine holaksen på 104cm/9700g. Satser på at det blir døgn på NKML i Leirfossen i sommer, da tror jeg det er en gjeng som er ganske sugen på at Kay dukker opp som ro-guide.. Foto: Kay-Arne Olsen

Veterinærinstituttet ga i sommer klarsignal for å kjøpe inn en fritidsrobåt til oss ansatte, for bruk på Jonsvatnet. Det ble ikke tid til så mange gjeddeturer i år, men håper det blir flere i 2018. Årets største trøndergjedder dukket for øvrig opp som bifangst litt lenger nord i år.

19667602_10158884668150577_3487469951094448119_o
Et virkelig teknisk høydepunkt, da jeg fikk være med å lage promofilm for Blueye robotics. En helrå undervannsdrone, som står veldig høyt på ønskelista. Denne blir lansert nå i 2018… Sjekk ut den fantastiske filmen til gutta under #mastercard(?)
Foto: Blueye robotics

Image may contain: 3 people, people smiling, people standing and indoor
Det ble flere foredrag rundt omkring i landet. Her på årsmøtet til Nord-Trøndelag Jeger- og fiskeforening. Foto: NJFF

Fiskehøst2017-2
Trønderålen har siden 2011 blitt en viktig tradisjon på høsten. Det ble flere ål både på meg og folk som ble med, men mest stas var det med ny lokal-pers, 13600gram.
Foto: Kay-Arne Olsen

Stor lyr fra land er latterlig kult kontaktfiske. Årets største på 7320g kom på spontantur når jeg fikk Asmund på besøk. Konferansebesøk i Trondheim trenger ikke være så ille..

Svartskate_Irv-3
Årets Frøya-tur, ble sammen med Trondheim Jeger- og fiskeforening. Været var sykt bra, lysingfisket midt på treet da vi traff midt oppi gytinga. Vi fikk allikevel truet opp noen fine fisk til slutt. Foto: Kay-Arne Olsen
Black Pearl 2/O fikk oppgradert navigasjonsutstyret sitt til en HDS Carbon fra Lowrance. Fantastisk instrument. Nå mangler det bare å få på tilkobling direkte til Motorguiden.
Panserulke_9cm-2
Få mikrofisk er kulere enn panserulka. I vinter/vår var de igjen på plass på Skansen. Denne karen fikk også æren av å bli med til NorBol-prosjektet, til det genetiske referansebiblioteket for norske fiskearter.

En litt annerledes og kul tur ble det også da jeg ble kontaktet av den talentfulle fotografen, Anna Løvlund, som ville lage et fotoportrett av meg. Fotos: Anna Løvlund

Årets siste tur ble tradisjonen tro i romjulen sammen med John Olav. I år prøvde vi ei ny havn etter paddetorsk for å fullføre http://www.artsfiske.com sin badge, “Juletorsken”. Etter en drøy time hadde vi fire padder i stampen. Ikke de største individene, men en skoy kveld.
Foto: Florø-Larsen

20170205144103_1
Mye god stemning altså, men mellom god stemning og suksess finner vi en god dose fiasko. Her illustrert med dekksgutten, Jazz, som er dritlei på en eller annen blanketur etter noe sært. Vi går over til årets fiaskoer..

Fiaskoene

#1 TANGSNELLE: Illustrert med ei pinnstiv, dau og liten sypike. Nok et år har jeg ligget å sløst tid på dette idiotiske dyret når jeg har vært på besøk i sør. Det beste forsøket i år var nok sammen med Geir Andreassen i Bergen, men de få vi fant var mest interessert i å være helt idiot. Akkurat som meg. Etter mine turer i sør for året, ser det forøvrig ut som Seb og kompaniet knakk koden med å fiske på dem på dagtid.. La oss håpe de liker meg også i dagslys en gang i løpet av 2018. Jeg tviler. #pikkfisk

#2 SMØRFLYNDRE: Illustrert med Bjørn fornøyd i ny fiskebukse, tidlig på sesongen. Klassisk urealistisk positiv i starten av det nye året. Det gikk altså til helvete i år også med denne meieriflyndra. Og som siden 2012 da vi fant noen plasser hvor de holder til, så har det ikke stått på fiskeinnsatsen. Allikevel står jeg kun igjen med masse takkelknytingstimer i dass, latterlige mengder med slimål, små hvitting og ei diger klyse ekstra med grå hår. Vi prøver igjen i 2018, jeg har jo et snev av guts igjen som må drepes. Det må jo nå bare være snakk om nok timer, flaks, og selvsagt tømme Trøndelag for slimål. #2becontiued?

#3 CANADARØYE: Vi var nok faktisk nærmere enn vi trodde, den gangen i 2013 hvor Irvin og jeg dorga i Lierne med gummibåten min ei hel helg i blinde, i jakt på den den største jævelen vi har i Salvelinus-slekta. Et skikkelig hugg på wobbleren hadde vi også den gang. Sikkert en ørret, men allikevel. I år skulle min bror og jeg bli med gutta som virkelig kan dette, og som knakk mye av koden i 2016, Kjell og Jim Frode. En råkul tur, og lite canada på oss to fra Stavanger ble den endelige fasiten. Vi ble enige om at det var for lite reklame-logoer i båten. Øker på drastisk til 2018. #spontzaidioter

untitled-5
Kaptein Jim Frode vet hva han holder på med, men det er ikke enkelt å trylle med to komplette siddis-amatører som dekksgutter..

#4 FLEKKET FLØYFISK: Tidligere på sesongen fikk jeg prøve den heftigste nyheten innen undervannsdrone, Blyeye robotics. Det er allikevel ikke til å stikke under en stol at den aller, aller, aller beste artsfiskedronen heter Rudolf Svensen. Jeg tror han har oppdaget mer fiskearter i Rogaland enn det egentlig finnes der.. Det var derfor en stykk meget positiv Bjørn, når Rudolf tok kontakt for å høre om vi hadde noe dykkeprosjekt han kunne prøve seg på når han skulle på familieferie til Trøndelag. Det hadde vi selvsagt, et spennende område hvor vi hadde håpet det fantes litt kule arter blant alt elendigheten. I klassisk Trondheimsfjord-sikt (klokkebrun kakao), dykket Rudi ned, med meg som syltynn badevakt på land. Sikten var elendig, men han greide allikevel å bitre opp noen bilder av flekket fløyfisk! Jeg har da selvsagt kjørt flere runder på denne plassen etterpå. Uten en J**** fløyfisk. Eller jo, vi har fått to vanlige fløyfisk. Yej.. Uansett, her skal jeg skusle bort mer tid i 2018. #rudolftilfolket

Flekket fløyfisk_DSC0385-lav
Flekket fløyfisk i Trondheimsfjorden. Foto: Rudolf Svensen

#5 PUKKELLAKS: Årets definitivt verste personlige fiasko, er allikevel pukkellaks. Jeg følte meg litt som Liverpools historie i Premier League; alltid litt bak. Observasjonene raste langs kysten. Som oftest enkle fangster, men flere ganger flak og stimer. Sammen med først og fremst Sverre,  fulgte vi observasjonene. Kastet fra oss jobb og plikter for å kjøre Trøndelag rundt å kaste sluk.. SLUK(!!), WTF?! Vi spraylakkerte til og med slukene rosa. Det skal visst være bra med rosa sluk. Nå er de alle døde. #semelpar #grus

Persene

20170126234030
#1 HAVMUS: Årets første pers ble en virkelig etterlengtet en. Etter en dag med sjøisfiske på Hjellbotn, ble døgnet avsluttet med økt på Namsoskaien sammen med John Olav og Seb. Både overraskelsen og gleden var enorm da det dukket opp en enorm havmus på 2300gram/92cm, og grusing av pers!
Foto: John Olav Florø-Larsen #endeligskikkeligmutz

fiske-14
#2 SANDKUTLING:
Pers nummer to for året, ble en liten fisk i Bergen kvelden før jeg skulle ha foredrag på NJFF-konferanse for alternative arter og bluefin tuna. Allikevel ble det en DIGER liten fisk som smalt på under vidusfiske sammen med guide, Geir Andreassen. Etter en mislykket kveld etter tangsnelle dro vi på leit etter store sandkutlinger. Da er det virkelig skoy når du snubler oppi en ny norgesrekord, med sine solide 7,4 gram og 9,1 cm! #madeyeleverer

#3 LAKE: Neste pers for året, var en av våre virkelig kule ferskvannsfisker. Fiskene mine fra øvre del av Nidelva for noen år siden var ikke akkurat dønn solide saker. Det var derfor veldig kult å få være med på tur med Christer og Kjell, i lakehagen til Kjell, etter storlaka. Etter et par fisk rett over og under tokilosmerket (begge forøvrig ny pers i øyeblikket), dundra det til med en lang fisk på hele 80,5 cm. Den var slank, så trekilosgrensa fikk være for denne gang, men med 2900gram så var jeg virkelig fornøyd med helga!
#lakesuppefår5stjerner

#4 HARR: Harr er en art jeg sliter med å uttale. For mange R-er på rad for en skarremann.. Rrrrrr. Allikevel, i år ble det en liten forbedring på arten. Vi tenner ikke opp fyrverkeriet, men vi hever et glass med Farris bris i det minste. 660g/42cm.
Foto: John Olav Florø-Larsen #innafor

#5/#6 SUTER/SØRV: En av de virkelig sterke og kule ferskvannsfiskene vi har i Norge, er suteren. Min erfaring med arten strekker seg til en syltynn bitringsøkt i 2012 med Irvin i en liten skog bak barndomshjemmet hans i Tønsberg. Fisken satt, og var syltynn. Denne arten sto derfor høyt på lista i ferskvann for min del. Det ble derfor rigget til en Skiens-helg hjemme hos Irvin, med SMS og meg. I etterkant ser jeg at jeg er sjeleglad for at vi møtte på Espen Grønberg på plassen når vi kom. Duppfiske i monsunregnet var nemlig ganske ubrukelig. Når da Espen stilte med fullt utstyr for feedermeite, var jeg ikke så vanskelig å be. Vipps, så seilte den ene suksessen inn etter den andre. Haglet inn med 2+ fisk på oss. Fantastisk tur og kveld, og stor takk til Espen. Min største for kvelden endte på 2350gr/52cm. Kan ellers nevne at kveld to i Telemark gikk til blanking i Akersvannet etter gjørs, og under agnfiske fikk jeg ny pers på sørv… Det tyder på at jeg må gjøre noe med den sørven en medium dag.. #gultøstlandskrutt

Svalbard2017-83
#7 GAPEFLYNDRE: Når uværet tok oss på Svalbard, ble det inn i smulere farvann for å fiske klo, gapert og potensielle overraskelser. Vi fikk til slutt flere digre eksemplarer av begge artene, og gleden var stor da dette prakteksemplaret på hele 880gram dukka opp. Solid ny pers, og nesten dobling fra mine tidligere bestenoteringer fra Troms. #denneerflat
Foto: Sverre M. Selbach

Svalbard2017-73
#8 KLOSKATE: Norges minste skate begynner å ligne noe! Persen min som var delt mellom Storsand og Vetterhusbotn i h.h.v. 2011 og 2013 ble grust hele 7 ganger. Tre av dem var også over kiloen! Den største ble til slutt denne på 1380g/54cm.
Foto: Sverre M. Selbach #svalbardrulez

De nye artene

sommer2017-29
#122 LANGHALET LANGEBARN: Årets første ny art, satt på tur i Stavanger. En art jeg bitra etter i 2,5 døgn tilnærmet i strekk i 2016 uten å lykkes. Nytt forsøk i år og grunnet en “litt” vrang rygg på storebror, tok jeg over som kaptein på M/S Brobak og putta langebarneksperten sjøl, Sebastian Rinaldo, i baugen. Jeg frykta nye lange økter med fiasko, men denne gangen var alt gjort på under en times fiske. Etter en drøy time satt jeg plutselig med hele tre stk av arten i stampen.. Langhalet langebarn.. For noen år siden utenkelig. For enda flere år siden, aldri hørt om galskapen. Nå hadde jeg tre stykker. Salsaeffekten slo ellers virkelig til på arten i år, da siste fisken også var ny norgesrekord (48,3 gr.)! Jeg må vel tilbake i området ved en senere anledning, for jeg regner med Seb også blir første mann til å bitre opp den som ligner veldig på denne, men med litt mer tverrformet hale.. #more2come

#123 GLATTULKE: Første nye art på toktet til Svalbard ble tatt fra bryggeanleggene ikke mange timer etter landing. Det var definitivt flest vanlige ulker på bryggene, men i løpet av en god økt hadde vi ca 20 glattulker på gjengen. Min største for dagen ble denne på 181,4gr/23cm. #denduminimumforventeråkommehjemmed

Svalbard2017-93
#124 FLEKKSTEINBIT: Denne arten har stått abonormt høyt helt siden barndommen. Steinbiter er rått i seg selv, men denne har den definitivt kuleste pyjamasen av de tre artene våre her til lands. Spesielt husker jeg drømmen klikka ut av hakket, når Kolbjørn Melien dro til med sin utopiske flekkis i år 2000. Det var derfor en fantastisk følelse når jeg dunka inn min første flekksteinbit i år. To stk ble det faktisk også. Joda, her er det mer å gå på når det kommer til størrelse, men er strålende strålende fornøyd med toppfisken på 5100gr. /81cm.
Come on, flekksteinbit for F**N! Foto: John Olav Florø-Larsen
#flekkanopp

#125 BLÅKVEITE: Den siste nye arten min fra Svalbard, ble blåkveite. Da hadde jeg bitrert i nesten 40 timer uten søvn og fisket egentlig som en idiot. Men nektet å sove før denne satt. Når den omsider kom ombord, innvilget jeg meg selv en velfortjent cava-koma-pause. Blålangefarger på undersiden, kjeft som ei gjedde, øyne som “Monsterbedriften” og form som ei kveite. #fåårdunoblå

#126 SVARTSKATE: Det siste fabeldyret er det vel sagt det meste om, de aller fleste plasser.. Overraskelsen som dukket opp på BP-dekket den septemberettermiddagen, har nok gitt alvorlige og varige skader på både Sverre og meg. Når vi igjen greide og gjenta bedriften flere ganger, og det viste seg vi hadde knekt koden på den som for veldig mange av oss regnes som den mest gjeve arten vi har i Norge.. Ja da blir alt litt rart og tomt. Alt av medier var på plass hver gang, svart etter svart. Blader, aviser, TV, og nettaviser. Til og med svenske medier måtte ha med seg dette her. Hooked fikk som vanlig historien først, og de dunket det videre til en rekke større medier. Plutselig var det svartskate i beste sendetid på både TV2-nyhetene, God Morgen Norge, 21-nyhetene på NRK og VG-TV. Utenom oss fire, fulgte også Christer GJ og Kjell opp med fisk på samme sted. Vi snublet rett og slett opp i gullåren, og mulig en av få plasser i verden hvor vi kjenner til at arten finnes i bra antall den i dag.

Skatene har selvsagt blitt feiret jamt i fire måneder, morgen til kveld. Det er delt ut medaljer fra Møre, Frank Rimol ved Fjord bryggeri fikk laga egne personlige svartskateøl til de seks fiskerne, det ble handlet håndsydde designerkosedyr av svartskate fra USA og ikke minst; det ble konsumert kyvassregal..

Mitt livs fangst og fiskeopplevelse. Punktum. Foto: Sverre Magnus Selbach

Vi tok kanskje siste bossen i 2017, og Bowser ble beseiret. Men det er mer enn nok glemte mynter og hemmelige veier å finne i tidligere leveler enda. Og kjenner jeg denne hobbyen riktig, så er det også flere “Star worlds” igjen etter siste bossen..
#fullonica2018

Tusen takk til alle dere flotte folk og komplette idioter jeg har vært på tur med i år, både på hjemme- og bortebane i 2017. Måtte det bli minst like mye turer i år.