Noen kjører NSB og ATV, NKML kjører NTB og STB!

(Ført i tastaturet av John Olav Florø-Larsen)

Det hele starta vel så smått for 1 ½ år siden, da en bergenser med navnet Kim Rasmussen begynte å dra opp arter som kun var på side 243 og 247 i Pethons bok. Husker første gang jeg leste gjennom boka og så alle disse brosmeartene og tenkte:

“Kjekt det – idiotfisker!”

Vel in my face… Kim flekka opp NTB (Nordlig tangbrosme – Ciliata septentrionalis) og da var det en realitet. Avtale ble gjort i mørke timer, og jeg skulle til Bergen en eller annen gang (igjen).
Da var tiden kommet og for 2 uker siden gjorde min bror Bjørn Helge det stuntet og var før meg opp der. Han klinka inn både NTB og STB (Strandtangbromse – Gaidropsarus mediterraneus). Fikk snap av en frika bror som babla i vei om någe brosmer styr. Langt utpå natta skjønte eg ka det va…
Kim, eg komme!!
Kim.
Ramla opp te Bergen på fredagen og været var så magisk som mulig. Gutta nevnte noe om at det var ein 10 år siden sist det var så rolig der. Møtte Kim på avtalt plass og han har med seg fiskekompis Geir Andreassen. Jeg er så overtent at vi måtte bare komme oss avgårde til denne bortgjemte plassen der NTB lurer. Jeg var klar med hele 5 stenger mens gutta fisket med 2 hver. De brukte noe de kalla Bergenstakkel (veldig likt boltrigg), men jeg sverga til store splitthagl med krok under.
La oss si det slik: Etter at krabben sto for 90% av nappa og en 10 takkel mindre, måtte jeg gi meg og vedgå at deres takkel funka MYE bedre mot å henge seg fast i sprekker og bunn. Kort fortalt same prinsipp som mitt takkel på en 15-20 cm, men det hang igjen i snapsvivel på hovedline fra snelle der og et tungt søkke på en 150-200g hang fast. Dette ble lagt på stein ved disen eller over sprekk hull du la krok i. Da kroka fisk seg selv uten å svømme det fast, samme med krabbe. God patent gutter!
Det tok vel 20 min så hadde Kim blekka opp 2 stk, mens Geir og jeg var uten noe. Så en 2-3 stk, men no luck.  Så fikk Geir ny art og sin nr 99, det var en NTB. Kjente kroppen ble varm, men vi hadde kun fisket i en time. Pang, fast fisk og opp kom ei flott stor NT……nei.. Det var jaggu men en 5TTB (Femtrådet tangbrosme – Ciliata mustela). Fokkkkkkkk, den har eg, men moro lell. 10 min etter, fast fisk igjen og igjen 5TTB, de var begge støpt fra samme form, drøye 80 g.  Geir var litt misunnelig for den mangla han, så nå ble han gira. Eg stressa litt nå men det skjedde noe hele veien.
2 x 5ttb
HEI, den gule stanga hadde eg glemt å sjekka på ei stonn… lå på hele 10 cm vann. “Dra meg baklengs inn i fuglekassa!”, brølet kom kontant og høylytt. Skremte både Kim og Geir, hehe. Den 10 cm lange fisken på 8,5g ved navn NTB, jazz, basar, sang og musikk!
#114 CHECK!

Dette var så knallende gøy at vi fortsatte og før jeg visste ordet av det hadde vi 7 stk NTB og jeg økte fra 8,5g til 25g.
SPEKI-jazz og det heila – CHECK!
Kongefornøyd og tur var 100% vellykka. NTB for helvet …… jag måste!!!
Da fortsatte turen til ny hotspot der det var tatt både NTB og STB.  Kvelden/natta var perfekt allerede med både 5TTB og NTB på lista, så jeg sulla rundt i blanding av lykke og konsentrasjon. Plutselig spotte jeg en åleliknende skikkelse i vidvinkelen min på en ca.70-80 g, men denne så litt annerledes ut enn de jeg hadde sett. Den hadde noen hvite flekker på sidelinjen. Jeg konfronterte med Kim og han sa: “Det var nok en STB”. Da ble sulling utbyttet med 100% kons i en brennevinsfart. Flekka ut 4 stenger rundt spot og endte opp med bra krabbefangst på ein måde, men jeg var helt oppi det utover natta.
Igjen så jeg noe i vidvinkelen, et stort hode som bevega seg inne i ei hule, men det måtte da være en stor ål. Vel, velretta kast og BAM rett i åpning og bort med lys. Gikk å sulla rundt i noe som minna om en 30 min som sikkert bare var 30 sek. Sniklyste vel etter 1 min og så at agn var borte og en åle kropp som lå på tvers i hullet. Tok rolig opp stang og strammet forsiktig, der var liv, TILSLAG og full rock n roll! Her var det fisk med motstand og det var IKKE ål. Jeg skrek “STRAND, STRAND!”
….og den var S T O R.

Den skulle opp av vannet i en høyde av over 2 m og på veien sopa den med 2 andre stenger. Panikken var komplett, men så ikke krok så tok sjansen. Den deiset rett opp i boksen min med 3 snører og full haraball dans, etterfulgt av noe som minna om et HYL og bare bråk.
“Det e strand, strand for helvette!!!!!! E det det, an e store?”
Kim som er (var) innehaver av Nrek kom fykende bort og konstaterte 2 ting: “Det e STB og fokk …. Den var stor – mulig større en min”. Kroket fint av og nøt synet i vannboksen min og dreit en lang marsj i all vase på snører og di.
S T R A N D T A N G B R O S M E
SPEKI
266,8g og NREK.!
#115 CHECK!

Herregud for kveld, og då slutta eg av med en NTB til på 39,6 g. Oppsummering: 2 stk 5TTB, 3 stk NTB og 1 stk STB.  Kan det bli bedre. «Heile» fokkings Per Pethon va jo flekka opp på ei natt.

Et ord:  MAGISK !
Morningen var på vei inn, sola på vei opp og eg var som min broder på same stadiet: ikke i nærheten av det som kalles trøtt. Hadde fått låne båt av fiskekompis Tommy Mangerøy for å ta litt av den flotte lørdags formiddag på Bergen-havet etter storlange.

Storlangen uteble, noe som ikke gjorde noe som helst i kongeværet. Og for å toppe det hele fikk jeg 5 helt plain norske brosmer (Brosme – Brosme brosme) i stampen, med 6 kg på topp, og disse ble fiskekaker neste dag.
Dette bildet er for å please Bernt Nor.
Vet ikke om noen har flekka opp 5TTB, NTB og STB på en kveld før, men jeg tok 4 forskjellige brosmer på et halvt døgn, helt innafor hos meg. Fantasikveld.
Tusen takk til Kim Rasmussen for en magisk artsnerd kveld i Bergens mummel og mørke. Dette kunne du Kim.
Signing out, piz & jazz all the way!